Tuesday, 13 November 2012

Bas kaler hijau

    Matahari dah tegak , terik jugak dia bagi lalu memanaskan simen depan rumah . Gijoi dah bising2 , enjin motor pun dia dah hidupkan , aku syak dia memang lapar betul . Haikey pun dah bersiap smart2 , tapi muka sekupang maintain , rasa nak penampar pun ada haha . Irfaan cakap apa entah aku tak dengar , tapi dia pun dah atas motor tinggal nak jalan . Aku pacu motor Gijoi , cari kedai makan dekat dan sedap , mana tahu area bota ni ada buat ikan lumba2 masak cili api .

    Lepas mencekik , kami lepak kejap . 5 minit later , aku salam Irfaan dengan Haikey sambil gurau2 , aku ketawa , Irfaan ketawa , Haikey pun ketawa , tak jadi aku nak tampar . " Jom hantar aku kat bus stand , biar aku bawak ah sampai bus stand ", Gijoi angguk setuju .

    Fuh , lama aku tunggu bas . Batang hidung bas pun tak nampak , apatah lagi tahi hidung . Aku dah berpeluh jantan , nasib baik aku pakai baju tak tebal . nasib baik aku dress simple kira moolah .

    Dah 45 minit menunggu , akhirnya ada bas hijau lalu , bas transit jenis bukak tingkap . Aku angkat tangan tanda ' stop weyh , aku nak naik ' . Sekali bas ni kerek jer lalu macam aku saja angkat tangan kat tepi tu nak tunjuk bulu ketiak . Sekali dia berenti kat depan , jauh jugak lah , situ ada awek tunggu . Aku tak give up , aku lari pergi , pecut laju2 . Namun usaha aku sia2 bila bas tu dah hembus asap dan berjalan . Mulai saat tu , aku memang berdendam dengan bas kaler hijau . Apa nak jadi , jadilah .

    Nasib baik ada bas merah pulak muncul 5 minit later . Aku naik dengan hati lega , serius tadi aku buntu . Aku amik seat depan , kalau bas aku suka seat depan , alangkah baik kalau sikap ni aku pratik dalam kelas .
Rilek2 bas merah ni potong bas hijau tadi . Dalam hati aku menyumpah2 , nasib baik aku berjawa kawal dan tak meluahkan secara emosyenal . puas hati aku .

 

No comments:

Post a Comment